Denne tanken skal ikke bare fylle oss med undring og forlegenhet, men den skal gi oss innsikt i hva som til alle tider har vært og er hovedsaken i kristendommen: Kjærlighet. Kjærlighetens fellesskap var til fra evighet av. Gud skapte verden for å inkludere den i dette fellesskapet. Da vi falt fra i opprør, gjorde Gud alt han kunne for å frelse oss tilbake til det, og verdens historie skal avsluttes med at kjærlighetens fellesskap skal bli så rikt som det aldri har vært: I den nye himmel og på den nye jord skal kjærlighetens fullkomne fellesskap prege alt, og nå skal også mennesket og skaperverket få full del i den treene Guds evige omsorg.
Derfor er det fortsatt vår historie som fortelles. Abraham, Isak og Jakob er våre stamfedre, Moses er vår befrier, og David er vår konge. Vi vektlegger i annerledes når vi forteller om dem, enn det jødene gjør når de forteller. For oss kristne er Abraham like viktig som Moses, for det er Abraham som er forbildet på tro. Og Moses er viktigere som befrier enn som lovgiver. For oss er Davids troshistorie viktigere enn hans innsats for å få kontroll over Jerusalem og det lovede land. For oss er alle de personene vi møter på rekke og rad viktige som forbilder i det å leve i tro på løftene og i lydighet mot Gud, og som advarende eksempler når de faller ifra. Vi møter levende mennesker som vi kan identifisere oss med på godt og vondt.
Det avgjørende nye i denne akten er det som skjer i første halvdel av 2 Mosebok. Det er her det blir tydelig for det første at Gud er en Gud som hører sitt folks rop om hjelp, og som vil gripe inn for å frelse det (2 Mos 1-18). Befrielsen fra Egypt (=Exodus) ble senere en grunnfortelling for jødene, fordi den gjentok seg flere ganger i Israels historie: Under dommertiden opplevde folket flere ganger at Gud sendte dem en befrier, og under eksilet i Babylon sendte Gud profeter som lovet en befrielse enda større enn befrielsen fra Egypt. Disse løftene var så flotte, at jødene ikke kunne oppleve tilbakevendingen fra Babylon i 538 f.Kr. som en virkelig oppfyllelse. På Jesu tid manglet det derfor enda mye på at Israel var befridd på den måten profetene lovet. Derfor ender den tredje akten åpent: Gud hadde lovet å gripe inn på en endegyldig måte, og jødene ventet på at så skulle skje.
For det andre blir det klart at Gud er en Gud som forplikter folket til å følge sin vilje (2 Mos 19-24). Han gir dem lovens tavler ved Sinai, og inngår en høytidelig pakt med dem. Historien videre viser at livet under pakten ikke alltid brakte folket velsignelse, fordi de så ofte vendte seg bort fra den i ulydighet. Derfor kom straffen med jevne mellomrom, og profetene var klare på at det var folkets ulydighet som var årsaken til Jerusalems fall og bortførelsen til Babylon i 587 f.Kr. Også denne siden av akten ender med et åpent spørsmål: Hvordan skal et folk kunne leve med sin Gud når det ikke er i stand til å vise den lydighet det skal?
Det som skjedde i denne akten skal først og fremst gi oss en bevissthet om at vi er på et seirende lag. Jesus har allerede vunnet det avgjørende slaget, nå venter vi bare på at seieren skal fullføres. Jeg tenker meg at det var stor forskjell på å være motstandsmann i Norge før og etter invasjonen i Normandie. Før denne D-dagen kunne man være i tvil om hvem som skulle vinne krigen. Etter at de allierte hadde fått landstyrkene på plass, visste man at det var bare et tidsspørsmål når tyskernes kapitulasjon ville komme. Fremdeles var det mange harde slag å utkjempe, men det blir likevel annerledes når man vet at det avgjørende slaget er vunnet!
Våre identifikasjonsfigurer i denne akten er først og fremst disiplene som levde nær Jesus i tre år. De er forbilder på det disippellivet som vi også er kalt til å leve, selv om de ytre forhold er annerledes for oss enn de var for dem. Det aller meste av det Jesus sier til disiplene, sier han til dem som representanter for kirken, altså også til oss. Liksom de fulgte Jesus i tro og lydighet, skal vi også gjøre det. De lærte av ham, og de la vinn på å leve som ham. Men de hadde også sine svake sider, noe som gjør at vi bedre kan kjenne oss igjen i dem.
Også denne akten slutter på en åpen måte: Jesus tok avskjed med disiplene ved sin himmelfart, og gav dem et misjonsoppdrag. Men han lovet å sende sin Ånd og være med dem alle dager inntil verdens ende (Apg 1,8; Matt 28,18-20). Så tok han plass ved Guds høyre hånd i himmelen, han inntok maktposisjonen, og det er klart for neste akt.
I dramaets siste akt blir hele verden arena på en tydelig måte igjen. Nå forteller vi om hvordan Jesu seier gjøres kjent over hele verden. Vi forteller om hvordan det begynte med apostlene, hvordan budskapet raskt spredde seg til hele Middelhavsområdet, hvordan budskapet kom til oss, og hvordan vi igjen er involvert i å forkynne videre i alle verdensdeler. Vi forteller om Guds store familie som i dag finnes i nesten alle land og kulturer. Vi forteller om hvor nær vi er det målet som består i å gjøre Jesus kjent for alle folkeslag. Alt sammen forteller vi for å skape en bevissthet hos alle som hører, om at de også er kalt til å være vitner om seieren, i Åndens kraft og med Jesus som usynlig nærværende. Sjette akt: Jesu gjenkomst.
Den siste akten i dramaet om befrielsen av skaperverket har tre hovedepisoder som nevnes i trosbekjennelsen: Jesus skal komme igjen (Åp 19,11-16), de døde skal stå opp (1 Kor 15), og Jesus skal dømme levende og døde (Rom 2,7-11). Den gåtefulle teksten om tusenårsriket i Åp 20,4-6 kan tyde på at dette er en akt i dramaet som skal utspilles over noe tid, før den endelige dom kommer (Åp 20,11-15).
Fra en side sett er det en stor trøst i å vite på forhånd hvordan dramaet skal ende: Vi vet at kampen vi kjemper ikke skal være forgjeves. Rettferdigheten skal en dag seire over ondskapen. Det nytter å kjempe Guds gode sak på jorden.
Fra en annen side sett er det også et stort tankekors at denne seieren skal innebære en fortapelse for mange mennesker. Vi forstår ikke hvordan en kjærlig Gud skal kunne sende mennesker dit. Men det vi alle kan gjøre, det er å overlate dommen til Gud, og innrette oss i livet slik at vi selv ikke risikerer å gå fortapt.